Novorodenec – psychomotorický vývoj a úloha správnej manipulácie s dieťatkom - časť 1.

10.05.2018

Začiatkom roka som písala, že sa môžete tešiť na viaceré príspevky, týkajúce sa okrem iného, aj tematiky psychomotorického vývinu, kde sa budem venovať rôznym aspektom psychomotorického vývinu. V prvom článku som sa venovala najmä obdobiu pred narodením bábätka a tomu, akými všetkými zmenami prechádza bábätko po narodení, s čím sa musí vyrovnať a ako mu pritom môžeme pomôcť, aby to bolo preň čo najmenej stresujúce. Nie je to vôbec jednoduché a na to, aby to dobre zvládalo, je nutné mu vytvoriť tie najlepšie podmienky. Viac sa o tom ale dočítate v článku S čím všetkým sa musí dieťatko vyrovnať po príchode na svet?. 

V tomto príspevku by som chcela nadviazať na tento článok a chcela by som objasniť niekoľko mojich názorov na to, ako prebieha psychomotorický vývin dieťatka v prvom mesiaci a na čo všetko treba dávať pozor, aby malo dieťatko čo najlepší štart do života a samozrejme, čo preňho môžeme urobiť a ako mu pomôcť. Rovnako sa budem venovať aj tomu, ako manipulovať s dieťatkom a aký význam má správna manipulácia. 

Vzhľadom na to, že ide o rozsiahlu tému, rozhodla som sa ju rozdeliť na dva články, aby toho nebolo príliš veľa a aby som aj prípadných čitateľov netrápila dlhými článkami.

Keďže psychomotorický vývin začína hneď po narodení, prvé minúty, hodiny, dni a týždne dieťatka sú kľúčové pre jeho správny vývin a dobré prospievanie. 

Ak novorodenca položíme na rovný pevný podklad na chrbátik, tak uvidíme, že zväčša nevie ležať rovno na chrbte. Je nestabilný a "prepadáva" na jednu stranu. Môže byť vidno, že hlavička padá na opačnú stranu ako panva a nožičky. Hlavička je v miernom záklone, nevie sa oprieť o chrbátik, ruky a nohy sú schúlené ešte z bruška blízko pri tele (v takzvanom "flekčnom" postavení). Hlavička, keďže je taká veľká a guľatá a k zvyšku tela veľmi ťažká, padá na stranu (dieťatko ešte nemá svaly aktívne a posilnené, aby ju vedelo udržať rovno a niekedy tomu bráni aj samotný tvar hlavičky). 

Keď dáme novorodenca na bruško, túto polohu by sme mohli prirovnať k polohe "zmrznutého kurčaťa". Hlavička je otočená na bok, na druhú stranu ju samovoľne otočiť ešte nedokáže, ruky sú pokrčené, za telom, lakte vysoko, panva dieťatka je vyššie ako hlavička, pretože má ťažisko hore na hrudníku a hlavičke. Už podľa popisu, je to veľmi nepohodlná poloha (skúste si tak ľahnúť na zem, som si istá, že dlho v nej nevydržíte:)). 

V tomto období má dieťatko šancu na veľmi dobrý začiatok pohybového vývinu. Je však veľmi potrebné, aby malo na to tie správne podmienky.

Prvá zásada ako zaobchádzať s novorodencom znie: pomaly, jemne, kľudne. Tak, aby sa pri tom pomalom pohybe dokázal aspoň trošku zorientovať, uvedomiť si priestor a čo sa s ním deje. Ak na to dieťatko nemá čas a príležitosť, môže byť nervóznejšie, napätejšie, čo sa môže prejaviť v jeho celkovom prospievaní, papaní, spánku, či svalovom napätí a aj vo výbavnosti reflexov. 

Aj keď je psychomotorický vývin geneticky determinovaný, napriek tomu naň vplýva množstvo faktorov, ktoré dokážeme ovplyvniť. Preto ďalšou, veľmi dôležitou zásadou je správna manipulácia s dieťatkom. Skúste si spočítať, koľko krát za deň vaše dieťatko dvíhate (z postieľky, kočíka, vajíčka, gauča...), pokladáte, otáčate, obliekate, prebaľujete, kojíte a pod.. Mozog novorodenca môžeme prirovnať k čistému pevnému disku, na ktorý sa neustále zapisujú informácie. A podľa toho, ako a aké informácie sa naň zapisujú, sa bude v budúcnosti správať. Tým ako dieťatko dvíhame, otáčame atď. mu ukazujeme (a dávame informácie), ako by to malo vyzerať a ako by to malo ono samo raz robiť. 

Do jedného roka si dieťatko vytvára najzákladnejšie pohybové stereotypy, ktoré ho budú sprevádzať po celý život.  

Tu je pár základných rád, čo sa týka správnej manipulácie:  

Nedržať dieťatko vo zvislej polohe. Vo zvislej polohe, by sa dieťatko nemalo držať, kým samo nesedí (to je cca v 9 mesiaci). Hovorím o tej klasickej polohe, v ktorej ho držia skoro všetci. Dieťa na túto polohu nemá ešte pripravené svaly a môže z nej vznikať veľa neskorších problémov s pohybovým aparátom. Hlavička ako najťažšia časť tela tlačí na celú chrbticu, dieťa nemá tzv. posturálnu stabilitu a je vyosené - vykrivené do strán. Takéto držanie mu dáva nesprávne informácie o zapájaní svalov, provokuje sa viac záklon, zapažovanie ručičiek, dieťatko je napätejšie a táto poloha môže nepriaznivo ovplyvniť celý nasledujúci psychomotorický vývin. Existuje mnoho úchopov, ktoré podporujú správny vývin dieťatka, či už aktívne, kde sa musí samo zapájať a spolupracovať (napr. klokan, koníček), alebo polohy, ktoré sú určené na relax a odpočinok (napr. bočné klbko, tigrík).

Nechytať bábätko za krk. Krk je veľmi citlivá oblasť a jeho časté dráždenie tiež môže viesť k neželaným záklonom. Predstavte si, že by vás niekto chytil 30 krát za deň za krk, ešte aj so studenou rukou. Reakcia by bola automaticky záklon a zdvihnuté ramená. A presne to nechceme, aby dieťa robilo kvôli nasledujúcemu správnemu pohybovému vývinu. V oblasti krku sú prítomné aj šijové reflexy (symetrické aj asymetrické tónické reflexy) a ich nadmerné dráždenie tiež nie je vhodné. 

Striedať ruky. Je úplne prirodzené, že keď je človek pravák, tak mu idú veci automaticky lepšie pravou rukou. No a potom, bez toho, aby sme si to nejako uvedomili, aj to naše bábo držíme viac v pravej ruke, alebo viac pretáčame do jednej strany, čo zase vedie tomu, že začne aj dieťa samo preferovať tú jednu stranu, začne viac používať svaly na jednej strane, otáčať hlavičku na jednu stranu a pod.. Takže odporúčam, používať obe ruky, aj keď sa na to treba viac sústrediť a rozmýšľať, ktorú ruku sme použili predtým. 

Správna manipulácia s dieťatkom je kľúčová pre jeho správne napredovanie. Ideálne je, ak sú o správnej manipulácii poučení všetci tí, ktorí s dieťatkom prichádzajú do kontaktu (nielen mama, ale aj otec, súrodenci, starí rodičia a pod.). 

To, o čom v tomto článku píšem, sú len základné veci, na čo si dať pozor. Netreba sa toho báť, ale naopak, pokiaľ správnu manipuláciu "dostanete do rúk" tak sa budete cítiť istejšie nielen vy, ale aj vaše bábätko. 

Druhej časti tohto článku súvisiaceho s novorodencom, psychomotorickým vývojom a úlohou správnej manipulácie s dieťatkom sa dočkáte v blízkej dobe. V druhej časti článku sa budem venovať najmä ďalším radám týkajúcim sa manipulácie s dieťatkom ako aj "drobnostiam", ktoré však zohrávajú obrovskú úlohu v kvalitnom vývoji dieťatka. 

  


 


 

© 2017 Mgr. Katarína Šulavíková
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky