Prečo nie je vhodné urýchľovať psychomotorický vývin u detí.

07.07.2020

Poznáte to, narodí sa dieťatko. Na začiatku iba leží, spinká, papá a kaká...Po nejakom čase už začína byť aktívnejšie, postupne vie dvihnúť hlavičku, otočiť sa, plaziť sa, sadnúť si...Každý rodič s radosťou sleduje aké pokroky robí jeho dieťatko. Ale tak tiež často krát počuť vety ako: už aby sedel, už aby lozil, už aby chodil, už aby... Niekedy je naša nedočkavosť veľká a mnohokrát s tým najlepším úmyslom "pomáhame" dieťatku skôr, ako je na to pripravené. Či už posadzovaním (...však on chce z toho kočíka vidieť...), alebo vodením za rúčky, keď ešte samo nechodí (...veď už mal rok, už chodí???...) a pod.

Ale naozaj to dieťatku pomáha? Urýchli to niečo v jeho vývoji? Vytvorí si tie správne pohybové návyky?

Pohybový vývin má dieťatko v sebe naprogramovaný geneticky (geneticky determinovaný), v každom kúte sveta je rovnaký (veľmi pekne je to zachytené v dokumente Babies, odporúčam pozrieť:)). Ak je dieťatko zdravé (bez nejakej závažnejšej diagnózy) tak sa do toho stoja a chôdze vždy dostane. Otázkou ostáva, akým spôsobom sa tam dostane.

Keď sa dieťatko narodí, všetky vnemy, podnety, prostredie v ktorom sa nachádza, všetko ho ovplyvňuje, učí sa, pamätá si. To ako s dieťatkom zaobchádzame, držíme, manipulujeme, aké mu dávame podmienky na rozvoj to všetko ho nesmierne ovplyvňuje a hlavne to ovplyvňuje kvalitu jeho pohybového vývoja.

Existujú tabuľky, ako by sa dieťatko malo vyvíjať, ale čas, kedy to presne zvládne, je veľmi individuálny, preto netreba deti porovnávať s rovesníkmi. Každé dieťa má svoje tempo, svoj čas a mnohé faktory ako genetika, svalové napätie, povaha a mnohé iné, ho do značnej miery tiež ovplyvňujú. A na čo sa teda zamerať? Na kvalitu. Najdôležitejšia je kvalita pohybu, ktorý sa dieťatko učí a robí. Napríklad to, ako vplýva kvalita psychomotorického vývinu na vznik plochých nôh som rozoberala v článku Aké faktory majú vplyv na vznik plochých nôh.

To ako sa jednotlivé pohyby naučí, si nesie po celý život. V tomto období si vytvára základy, akýsi "basic program" pre pohybovú aktivitu tela.

Na to aby sa ho dobre naučilo, potrebuje kvalitné prostredie na rozvoj (nie byť stále iba na posteli, na mäkkom matraci, v ohradenom priestore, nezakazovať mu všade loziť, neobmedzovať ho, samozrejme v rámci zachovania bezpečnosti dieťatka)a možnosť samo prísť na to, ako sa do jednotlivých polôh dostať a ako ich zvládnuť.

Skúsim to priblížiť na príklade skorého posadzovania. Ak dieťatko začneme priskoro posádzať (nesprávnym držaním dieťatka, v kočíku, alebo ho obkladáme vankúšmi na gauči, prípadne priskoro posadzujeme do jedálenskej stoličky) tak jednak jeho telo a svaly na to nie sú pripravené a dostatočne silné, čím mu hrozia v budúcnosti rôzne zdravotné problémy, ale zároveň mu vy ukážete rovno cieľ, a to bez toho, aby muselo prejsť tú dôležitú a potrebnú cestu, ktorá ho má k nemu priviesť. Táto cesta potom dieťatku veľmi chýba. Je jasné, že sa mu v tom sede bude páčiť, má iný výhľad, nemusí sa namáhať, je to zábavné a bude si to preto vyžadovať. To že neustále skúša, hýbe sa, snaží sa, vymýšľa, tým si postupne vypracuje svaly, naučí sa ako ich zapojiť, kedy ich použiť a aktivovať tak, aby sa do toho sedu samo dostalo. Vytvára si svoje pohybové stereotypy, ktoré sa vždy premietnu aj do tých nasledujúcich a zložitejších pohybových vzorov. A čím viac bude v tej polohe istejšie, tým bude sed vyzerať krajšie.

A takto je to s každým míľnikom v rámci pohybového vývinu dieťatka. Sledujte svoje deti, tešte sa z každého jedného pokroku a nového pohybu. Vidieť ako vaše dieťa objavuje a spoznáva svet je nádherné. Pokiaľ je dieťatko zdravé nechajte ho prejsť si všetkým čím si prejsť musí, najviac mu v tom pomôžete tak, že do toho nebudete zasahovať. Samozrejme, ak sa vám niečo nebude zdať, vždy sú tu odborníci, či už fyzioterapeuti, alebo lekári, ktorí vedia dieťatko zhodnotiť a poradiť. Neváhajte sa na nich obrátiť, pretože pohybový vývin do jedného roka je nesmierne dôležitý.

Ak vás článok zaujal a chceli by ste sa dozvedieť viac o význame správnej manipulácie s novorodencom, podrobnejšie som sa tomu venovala v článkoch Novorodenec - psychomotorický vývoj a úloha správnej manipulácie s dieťatkom - časť 1. a Novorodenec - psychomotorický vývoj a úloha správnej manipulácie s dieťatkom - časť 2.

© 2017 Mgr. Katarína Šulavíková
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky