Recenzia: Vivobarefoot Stealth alebo čo čakať, keď prechádza na barefoot dospelý.

02.10.2018

Pre dieťatko je úplne prirodzené a vhodné dať topánočky na princípe barefoot. O ich výhodách a potrebách pre dieťatko píšem napríklad v článku Načo si dať pozor pri výbere (prvých) detských topánok. 

Avšak čo keď chce na barefoot prejsť dospelý, ktorý už má svoje zaužívané mechanizmy chôdze, nášľapu, biomechaniku chodidla atď.. 

Nuž nie je to také jednoduché. Ja som si za svoje prvé barefoot topánky vybrala Vivobarefoot Stealth. Vyskúšala som si rôzne modely, ale tieto mi sadli najlepšie. Ide o tenisky určené na beh, fitness crossfit. 

Za obdobie, od kedy ich mám, som im dala zabrať, a to nie len v mestskom prostredí, prípadne na upravených spevnených plochách, tráve a pod. ale napr. minulý rok so mnou absolvovali aj menšiu túru, čiže som ich rozhodne nešetrila. 

Ohľadne mojich dojmov vám poviem nasledovné: 

- v prvom rade si treba uvedomiť, že pri prechode na barefoot topánky si treba zvykať postupne. Osobne neodporúčam niekomu, kto barefoot topánky nikdy nemal na nohách, aby v nich chodil hneď celý deň v kuse (najmä po chodníkoch, asfalte....), pretože niekoho z toho môžu bolieť nohy, či aj iné časti tela. Samozrejme je to individuálne.

- Po nejakom čase som si uvedomila a overila na sebe, v čom je chôdza na boso iná. Musela som spomaliť. Zmeniť štýl chôdze som musela z dôvodu, že človek zvyknutý na rýchlu chôdzu v "odpružených topánkach" (hrubá podrážka)dopadá silno na päty. To som si v barefoot topánkach časom musela odvyknúť robiť, pretože to cítili nie len moje nohy, ale aj chrbtica. 

- Pri mechanizme chôdze je jedna z fáz dopad na pätu (heel strike), a v topánkach s hrubou podrážkou a pri rýchlej chôdzi je tento dopad na pätu u mnohých ľudí výraznejší ako by mal byť a chýba plynulé položenie chodidla na terén. V tom prípade je celý náraz absorbovaný cez pätu, kolenný kĺb, bedrový kĺb a následne prechádza na chrbticu. Ak je dopad chodidla na terén plynulý a biomechanicky správny, (čo je predpoklad v barefoot topánkach), tak sa absorbovanie nárazu rozloží lepšie na celé chodidlo a chrbtica spracováva menšie množstvo záťaže.

- Ďalej som si všimla, že moje pokladanie a odvíjanie chodidla je jemnejšie, plynulejšie a pri odraze chodidla do nasledujúceho kroku, sa mi konečne zapájali aj prsty (to som odpozorovala najmä v menej upravenom teréne v prírode, na menšej túre a pod..) 

Ako som už vyššie písala vyskúšala som topánky v Bratislave na chodníkoch, na tráve, dokonca aj v teréne (les, kamene, korene stromov) a pocit bol vždy výborný:). 

Model Stealth výborne sedí na nohe, prispôsobuje sa chodidlu, podrážka dostatočne chráni chodidlo a tým, že sú zvrchu priedušné, vôbec sa v nich ani noha nepotí. 

Dokonca som na prvé barefoot topánky presvedčila aj manžela, ktorého skúsenosť vám však priblížim niekedy inokedy.

Katka  

© 2017 Mgr. Katarína Šulavíková
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky