Tip na detské tenisky - alternatívu barefoot obuvi

06.04.2018

Keďže som si všimla, že viacerí ľudia sa zaujímali o rôzne alternatívy k barefoot detskej obuvi, a tiež aj ja osobne som už dlhší čas hľadala nejakú alternatívu barefoot tenisiek pre menšie dieťa, rozhodla som sa s vami podeliť o moju najnovšiu skúsenosť s detskými teniskami.

V prvom rade je potrebné uviesť, že noha ako taká je veľmi zložitá, delíme ju na predonožie, stredonožie a zánožie, obsahuje 33 kĺbov, ktoré musia navzájom spoločne správne pracovať kvôli prenášaniu síl pri chôdzi, tlmení nárazov a pod., a práve preto, aby noha mohla dobre fungovať je dôležité, aby dieťa malo vhodné topánky a aby nožička mala na rozvoj a prácu dostatok priestoru.

Upozorňujem, že v texte uvádzam iba svoje názory na tieto konkrétne tenisky, tento článok nemá byť reklamou, jeho cieľom je len sprostredkovať moju skúsenosť s týmito teniskami.

Keď sa hovorí o detských teniskách, ktoré by mohli byť alternatívou k barefoot topánkam najčastejšie sa hovorí o niekoľkých modeloch známych na našom trhu. Ja som však našla iné tenisky u jedného predajcu, ktorý má aj na Slovensku sieť športových predajní, ktoré by podľa môjho názoru mohli byť veľmi slušnou alternatívou k barefoot detským teniskám a zároveň sa mi aj páčil ich dizajn a cena.

Tieto tenisky, ale majú dve nevýhody.

Prvá je, že ich treba objednať z centrálneho skladu, pretože v slovenských predajniach ich nenájdete. Ja som hľadala na anglickej stránke a nechala som si ich objednať na predajňu. Trvá to cca 2 až 3 týždne, mne ich doniesli asi šťastnou náhodou za menej ako týždeň.

Druhá nevýhoda je, že sú iba do veľkosti 24 (vnútornú dĺžku vložky som namerala 15,3 cm a šírku 6 cm avšak topánočka sa mi zdá o kúsok širšia).

A teraz k samotným teniskám a ich výhodám:

Tenisky sú už na prvý pohľad a "omak" mäkké, ohybné do všetkých strán, a podľa môjho názoru by detská nožička mohla v nich dobre pracovať a rozvíjať sa.

Podrážka je v jednej rovine, čiže nemá podpätok, a teda nemení sa zaťaženie nožičky. Veľa detských topánok má rozdiel medzi prednou a zadnou časťou podrážky vďaka čomu sa prenáša zaťaženie na prednú časť nožičky, čo môže zlým spôsobom ovplyvniť biomechaniku chodidla. Väčšia záťaž na prednú časť nožičky môže viesť postupne k priečne plochej nohe, "špičkovaniu" atď. Plochým nohám som sa bližšie venovala v článku Aké faktory majú vplyv na vznik plochých nôh.

Tieto tenisky majú mierne pevnejší opätok (tá časť za pätou), čo je výhodou pre deti, ktorým členky padajú dovnútra (valgozity). Pätová a členková kosť by mali byť nad sebou, v osi a keď padajú členky do vnútra, tak toto postavenie sa mení a môže dôjsť k zmenám v chodidle.

Čo sa týka vložky táto je tenká, rovná a dá sa aj vybrať. Čiže dieťatko bude dostávať informácie z povrchu a mozog môže lepšie vyhodnocovať pohyb, zmeny ťažiska atď.

Špička je dostatočne široká a má aj celkom slušný tvar. Je síce mierne dvihnutá hore, ale keďže je podrážka mäkká, tak pri chôdzi došliapne na zem.

V neposlednom rade je pre mňa dôležitý aj vzhľad topánky, ktorý je podľa môjho názoru príjemný, športový a funkčný, pričom tenisky som videla v štyroch farebných prevedeniach: modré, ružové a dve trochu farebnejšie.

Keďže tenisky som kúpila len nedávno neviem, ako veľmi sú trvácne ani ako budú meniť svoje vlastnosti používaním, ale na mňa tenisky urobili veľmi dobrý prvý dojem a hodnotím ich ako veľmi fajn alternatívu barefoot tenisiek:) aj keď samozrejme nič nie je úplný ideál a nie každému musia zaručene vyhovovať. Zatiaľ vyzerá, že sa páčia aj tomu komu som ich kúpila, a verím že v nich nabehá veľa šťastných kilometrov.

Viac o tom, na čo sa zamerať pri výbere detských topánok sa môžete dočítať aj v článku: Načo si dať pozor pri výbere (prvých) detských topánok.

Dúfam, že som niekomu pomohla, kto sa momentálne obzerá po niečom podobnom alebo sa nevie rozhodnúť.

© 2017 Mgr. Katarína Šulavíková
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky